Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

7/11/12

validkah? (29:69)



''Dan orang-orang yang berjihad mencari keredaan Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami...'' (29:69)



Bila membaca ini dan meniliti hadis ini,aku jadi teringat pada cara pemikiran aku yang selalu-selalu itu..


Alhamdulillah kita sudah berada dalam usrah, alhamdulillah kita sudah bertemu dengan jalan dakwah dan tarbiah ini.. alhamdulillah kerana sebelum ni dalam hati kita masing-masing ada keinginan untuk mencari keredaan Allah itu, makanya Allah telah membawa kita pada jalan ini..


Penyataan yang sepertinya sudah merasa keberuntungan dan kesyukuran yang teramat.. sudah selamat! sudah terpilih!


Namun, sebenarnya..

dimana erti kata jihad itu aku dan kamu sudah guna pakai?

sejauh mana perkataan jihad itu valid untuk aku dan kamu?

sudah sehabis dan semaksimum daya kah kita berjihad membanteras jahiliah dan permainanan dunia dari hidup kita ini?

sudah sehabis ikhlas dan kesungguhankah kita dalam bermujahadah membela iman dan taqwa dalam diri kita?


muhasabah..

Bilakah ayat cinta (29:65) itu akan menjadi valid untukku..


ramlah 
0214 pm, iamm

2 comments:

Anonymous said...

AsSalam. Teruskan dengan karya2 anda, saya suka. Dengan landasan kalam allah dan hadis. Terima kasih.

s e i r a m l a h said...

inshaAllah sahabat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...