Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

8/23/09

a k u yg h a n y a i n s a n b i a s a . . .

a k u
y a n g k a d a n g 2 p e n a t y a R A B B..
t a p i m a s i h m e n g h a r a p B E L A S K A SM I H M U..


Alhamdulillahirabbilalamin..

Tidak tahu kenapa aku harini terdetik untuk mengade2 merepek kat sini.. mybe just hope to be hear by someone who is boring..haha.. or maybe just because tired of hiding the truth story of myself.. yang kadang kala menimbul salah faham by certain people..

A k u y a n g h a n y a I N S A N b I a s a . . . alhamdulillahirabbilalamin..

Disuatu tika yg aku kira tak berapa lama dahulu, waktu aku masih mencari.. (disurau kolej kediaman ketiga, UM..masih aku kenang detik jatuh bangun aku disitu, dan tempat itu masih disitu..sedangkan aku kini?)



(aku,’dia sahabat ku’,’dia yg juga sahabat aku’, dan kakak yg kukasihi)

‘’boleh akak tahu kamu2 yg ada disini, berada disini krn apa?, maksud akak yg membawa kamu kesini..dari mana ..family? kawan?sekolah?atau diri sendiri?’’ kata kakak yg kukasihi

‘’alhamdulillah melalui sekolah dan family kot kak’’ kata ‘dia sahabat ku’..

‘’alhamdulillah family kak’’ kata ‘dia yang juga sahabat ku’..

‘’Saya?mm mm mm ntahlah..(familyke?eh xlah..kwn?mybe.. ke aku sndri,xprnah trpk plak....ke aku prasanjek)(apa aku buat kat surau ni ek? errkkKKK! No answer)’’ kata aku..

~inilah yang aku maksudkan dengan

a k u h a n y a I n s a n b I a s a ~

‘’oh ok akak faham’’kata kakak yg kukasihi..

(mungkin the scenery a bit change after all..huh)

Aku yg hanya I n s a n biasa, mencari yang ingin membawa.. setelah penat aku fikir, setelah penat aku tangis.. maka aku mula melangkah.. mendekati ‘dia sahabat ku’ kerna aku ingin berbau harum seperti bau ‘dia sahabat ku’

Aku lihat ‘dia sahabatku’ punye character tersndri,yg ssh utk dicari..

Maka kini memang berjaya aku dekati..malah amat2 aku cintai dan kasihi..yang hadir dalam doa2 ku setiap kali..

Insan yg kerap kali mnjadi inspirasi diri..

‘’Hey SEI!’’ kata ‘dia sahabat ku’..

‘’Hahahahaahha apa ;D’’ kata aku

A k u y a n g h a n y a I n s a n b I a s a tak lekang dengan memikirkan ini:

‘’carilah sahabat2 yg akan membawa kita pada bahagia dunia dan akhirat, andai tidak mampu jadilah insan yang akan membawa sahabat kita kepada kebahagiaan dunia dan akhirat’’


‘’rai, kasihi, ampuni, redhai, dia (sahabat kita) dan USHAkannya selagi termampu bagi kita.. dan ushakanlah (kerana usha yang akan dipandang Allah,bukan hasilnya) supaya Allah merai, mengasihi, mengampuni, meredhai kita insyaALLAH’’

kata2 yang selalu memujuh hati ini.. subhanAllah..

Firman Allah,

‘’dan sungguh Kami benar2 akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang2 yang benar2 berjihad dan bersabar diantara kamu; dan akan Kami uji perihal kamu’’ (47:31)

Namun dalam aku berdoa dan aku mncari,,pernah aku tersilap.. namun tidak aku kesal dengan itu.. mnjadi sebahagian dari memori, mnjadi sabahagian dari diari,yang sungguh2 dan benar2 mnjadi pengajaran bagi diri… segalanya baik malah mulia pada dirinya.. namun aku yang kerap tersilap kerna asyik salah menafsir diri..

‘dia sahabat ku’ slalu mmbantuku mnenangkan diri..aku memang berusha,usha,usha,usha!

Dan akhirnya aku tetap gagal bila diuji dengan rasa sabar..

Kesilapan yang tak pernah aku letak dibahu siapa2 melainkan bahu milik ku sendiri..

malah kini aku dapat melihat hikmah disebalik kejadian Tuhanku ini..

dan yang pasti aku gagal dengan ujian Ilahi yang ini. . .


Allah berfirman ,

‘’Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (dari suatu urusan) , tetaplah bekerja keras untuk (urusan yang lain). Dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap’’ (94:5-8)

kurindui dia..aku malah makin mengasihi dia (insan yang ku rasakan pernah kerap kali menyakiti aku dahulu..malah pernah aku sedekahinya dengan pahala2 ibadahku sendiri..astaghfirullah!..) bila semakin ku jauhi.. namun hanya Dia yang Maha Mengetahui betapa derita aku,yang kini merasai.. kesilapan demi kesilapan aku lakukan.. namun aku redha ketentuan Ilahi..

sekali ini aku gagal, tapi selepas ini insyaAllah tidak lagi..

kamu!sahabatku..

‘’ampunilah aku, andai kamu kini membaca ini, kerana aku hanya I N S A N biasa..’’

Kini Allah mengganti dengan kebahagiaan yang aku kecapi kini.. aku bahagia..sungguh2 bahagia..alhamdulillahirabbilamain..


Bukan suatu yang dijanjikan kekal abadi.. tapi xmustahil untuk diusahakan..


Kerna Allah yang Maha Mengasihi..

Mengasihiku yg H a n y a I n s a n b ia s a . . .

~End of story~

Di 3rd pada suatu masa dulu (on my 1st year)

‘’kamu sekolah agamake?’’

‘’Eh x..saya sekolah biasa je bang..nape?’’

‘’xde ingatkan awk budak sek agama’’

‘’hih ,,erkK~~’’

(membuat aku yang mula memasang hijab yang sedikit besar menjadi malu..sungguh2 malu..ku takut aku dipandang baik dan mulia dimata2 insan disekeliling ku.. sedangkan aku H A N Y A I N S A N B I A SA )

‘’kamu jadi naib SU ye (minggu cinta ilahi..don remember already)..’’

Erk? ^~~^J

(mati aku!..huaaaaaaaaa..aku tak tahu.. kerna aku h a n y a I n s a n b I a s a)

‘’Mmmmmm ok kak ^_^’’

(jeng jeng jeng)

. .A k u h a n y a I n s a n b I a s a. .

End of story.

‘’saya mencadangkan ramlah binti Ngatten @ Ngadenan sebagai SU asmum sesi 20082009’’

Erk?^~~^ a g a i n n n n n <<<<

(aku menang dalam undian time tu,Alhamdulillah! Tapi … akukan H A N Y A I N S A N B I A S A’’)

‘’ramlah, pernah terfikir tak?..takkan kita kat u ni nak g kuliah tok blaja, then balik stady,tido makan,stadi tido makan.. tanpa ada buat apa2?’’

‘’pernah jugak’’

‘’Then berbaktilah melalui ASMUM’’

‘’^_^’’ cukup ku fahami ayat ‘’dia sahabat ku’’ masa tu..


(akhirnya aku yang H A N Y A I N S A N B I A S A ini ..ushakan! Dgn sungguh2 usha..)

Aku yang hanya insan biasa, dgn takdir dan ketentuan Ilahi dibawa kejalan ini.. yang walau kecil dimata insan lain, namun besar dimata insan biasa ini (aku) ..

Namun seperti biasa aku Y A N G H A N Y A I N S A N B I A S A pernah hampir2 tersungkur namun aku ushakan lagi..

Alhamdulillahirabbilalamin..

Allah berfirman, ‘’wahai orang2 yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.’’(47:7)

Cukup aku meyakini ini..

aKu hanya memohon yang apa terbaik pada Allah,bukan apa yang terbaik pada pandangan manusia..

maka andai Allah menetapkan kegagalan adalah apa yg terbaik utk aku maka aku redha..

Dengan itu memujuk aku menjadi redha..

(dan seperti biasa,aku yang tika itu masih merasai yang aku hanya insan biasa kerap memikirkan tentang bagaimana untuk menjadi insan luar biasa? Contohnye seperti ‘dia sahabatku’Heeeeeeeemmmmmmmmmm… cant..i cant, coz aku hanya insan biasa)

‘’ampuni aku yaRahman yaRahim’’

Maka ku teruskan perjuanganku dengan status aku yang

H N Y A I N S A N B I A S A

End of story.

~

Moral of d story..

‘’hey aku hanya insan biasa okeh..’’

. . . . . . . .

Allah berfirman lagi,

‘’peliharalah semua salat dan salat wusta. Dan laksanakanlah salat kerana Allah dengan khusyuk’’ (2:238)

Astaghfirullah, aku hanya I n s a n b I a s a..bantuku yaALLAH.. bantulahku..

Betapa kerna aku hanya insan biasa…

Namun tetap akanku ushakan, walau aku jatuh..aku bangun lagi..

Kerna aku taknak menyesal di akhirat nanti

NO!

. . . . . . . .

Allah berfirman,

‘’Dan diantara tanda2 (kebesaran)-Nya adalah Dia menciptakan pasangan2 untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan diantaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh pada yang demikian itu benar2 terdapat tanda2 (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir’’ (30:21)

subhanAllah!

Kerna aku hanya insan biasa.. aku pn menginginkannya.. namun aku yang hanya insan biasa tidak sanggup mengagih dan membahagikan kasihku pada Allah kepada sesama manusia..

And again NO!

Maka aku yang hanya insan biasa masih berusha.. tetap berusha.. jika itu yang lebih diredhai Allah.. aku pilih yang itu.. yang lain terpulanglah pada kamu..

‘’apa kate abang clash dengan dia, kalau asyik gaduhje nak buat apa, kan islam tak benarkan..buatpe nak buat?’’

Aku yang masih tak faham tak tahu tak mengerti kerana aku H A N Y A I n s a n B I a s A . .

T I b a 2 ‘dia sahabatku’ berkata,’’tak patut macam tu, yang terbaik adalah perbaiki, supaya mndapat redha Ilahi, dan kita2 nih jagalah hati diri sendiri..layarkan cinta kita kita pada Ilahi’’

‘’astaghfirullah’’aku yang hanya insan biasa..

Yang terbaik serahkan pada Ilahi.. doakan kebaikan bagi semua insan didunia ini..

Moral of de story~

‘’hey again,akukan tadi hanya insan biasa!’’

End of story..

. . . . . . . . .


Apa yang aku nak sampaikan sebenarnya.. h a n y a l a h . . .

‘’Allah tidak menghukum kamu kerana sumpahmu yang tidak kamu sengaja, tetapi dia menghukum kamu kerana niat yang terkandung dalam hatimu. Allah Maha Pengampun Maha Penyantun’’ (2:225)

Biarlah kita hanya mnjadi diri kita..ushakan yang terbaik yang diredhai Allah setakat termampu bagi kita (namun pastikan yang maximum),, jangan dengan alasan a k u h a n y a I n s a n b I a s a kita lari dari dari hakikat hukum dan ketentuan Ilahi..

Dengan usha, maka Allah akan meredhai, insyaAllah..

Kalau aku yang hanya insan biasa, berkedudukan biasa, lahir dalam keluarga yang serba biasa, berattitude of coz hanya biasa2.. kamu?

kenapa dengan tiba2 aku menitiskan air mata nih? Allah~~~

mungkin kerna ku hanya insan biasa,,

kamu!

ushakanlah...

dunia ini hanya mimpi... di akhirat nanti adalah duni yang realiti...

tolong doakan moge2 iman aku sentiase terpasak di hati ini..tolong k ^_^..

...........................................

‘’ramlah, bilalah aku nak pakai baju maam ko ni ek’’

(aku yang masa tu pakai jubah seluar)

‘’eh knp?,,apa yg ko pakai ni ok dah..comei dah lerr’’

(aku then dgn spontan turunkan lipatan lengan baju T dia)

‘’haha kan dah ok ni’’

‘’haha laaaaaaa..’’ diapon ikut gelak gak..

Kerna kami h a n y a I n s a n b I a s a..


Maka syukuri Ilahi atas nikmat iman Nya pada kita..

Dia yg memilih kita..n kamu!

End of story~

J a z a k A l l a h . .


I S L A M I s l I k e l 0 o k I n G a t A n I g h t s k y ,

the closer you look the more star you can see...



ku bersyukur dengan tida terhingga.. dengan mereka2 yang mnyeri diari hidup aku...

yang memandang aku sebagai teman, sebagai kawan...


insyaAllah moge Allah memberi kamu syurga sebagai balasan..
(doa bersama ^_^:)

aku teruskan dengan hidup aku...
dan kamu dengan hidup kamu...

dah sudah merepek.. bubyeeee...
^_^:

4 comments:

fi zhilalil tarbiyah said...

ramlah,boleh tahanlah mengarutnyee...hahaha...juz kidding...whatever,tetap byk pengisian..teruskan!

AsMa AmAnI said...

Salam ramlah Happy ramadhan..
ok lah penyampaian... selamat berblog

s e i r a m l a h said...

huaaaa...merepek sbb bnyak mkn kerepek... tapi pose ni aku stop mrepek k..huahua

nabila said...

kiter semua pon insan biase,,,tp diri sndr mntukn tuk jd luarbiase or seblknyer,,,kan,,tol la tuh USAHA...
tp,,bkn men bnyk end of story ,,tp x abes2 gak story ko,,,hehe.nway,,,slm ramadhan,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...